Förseningar i leverans kan förekomma pga COVID-19

z Sök

Vistas du inomhus varje dag? Testa den här guiden för att kunna sova bättre

  • 3 min read

Under nedstängningar och när vi främst arbetar hemifrån är det självklart att vi vistas inomhus mer än någonsin tidigare. Som ett resultat av det ändras våra sovvanor drastiskt.

Det är knappast till det bättre. När vi håller oss inomhus får vi inte samma känsla av dag och natt, och vi har mindre samröre med det som sker där ute, och detta gör det svårare för oss att avgöra när det är dags att gå och lägga sig.

Men ingen fara, med den här användbara guiden kommer du tillbaka på rätt köl igen, på nolltid.

Låt den inre klockan ticka

Som vi nämnt tidigare, mer än en gång, blir det svårare för hjärnan att avgöra när det egentligen är läggdags om vi vistats inomhus hela dagen.

Vanligtvis inser vi när dag blir kväll och olika sinnen påverkas av dygnet. När vi är inomhus blockerar vi ofta allt detta.

Och ännu värre, de ljusa skärmarna på mobiler, datorer och TV-apparater lurar ofta våra hjärnor att tro att det är evig dag. Att ändra på detta är det första steget.

Till att börja med, om du tycker det är svårt att hålla reda på tiden, skaffa dig ett dagligt schema och skapa rutiner för att bibehålla dygnsrytmen.

Till exempel: Att gå upp vid samma tidpunkt varje morgon hjälper din kropp enormt mycket att helt naturligt avgöra när du behöver sova, baserat på hur länge du har varit vaken.

Och på samma sätt, om du känner du avskuren från världen utanför, gör då din inomhustillvaro mer lik den tillvaro som finns utanför.

Vi menar givetvis inte att du ska bära hem en massa buskar och gräs till vardagsrummet, men att dämpa lamporna på kvällen är ett utmärkt sätt att simulera en omgivning i kvällsljus och på så sätt hjälpa dig att få bättre dygnsrytm.

Och inte nog med det, du kan få till och med göra miljön ännu bättre genom att använda en sovmask, som till exempel Mullbärsilkestråden Sovmask, som blockerar ljuset och gör att du kan sova oavbrutet hela natten.

Upprätthåll hälsosamma sovvanor

Att ha vissa vanor innan läggdags är oftast det bästa sättet att se till att både kropp och sinne är väl förberedda för att sova.

Människor älskar rutiner och att upprätthålla vanor är tveklöst det bästa sättet att låta din hjärna förstå vad som händer härnäst genom att slutföra vissa aktiviteter och uppgifter.

Att varva ner före sänggåendet är ett utmärkt exempel, att stänga av skärmen och hålla dig borta från sådant som stimulerar blicken är det enklaste sättet att förbereda kroppen för sömn.

Att låta bli att anstränga ögonen cirka en timme innan du tänkt gå och lägga dig är själva nyckeln till en god sömn.

Så läs en bra bok eller en tidskrift när du ligger i sängen och gör kroppen inställd på sömn.

Dessutom, även om det är lockande att ta med allt in i sovrummet, som att arbeta och äta i din bekväma säng, så är det oftast bättre att sätta upp en tydlig gräns mellan din säng och dina dagliga aktiviteter

Genom att göra detta ser du till att din kropp inte blir förvirrad och ser sängen som ett tecken på att det är dags att göra något annat än att faktiskt sova.

Försök att kombinera de här tipsen med våra andra produkter, som LushDream ™ - Smart Kudde och Lushdream™ Chunky Sticka filt, och du märker snart att en god nattsömn aldrig är långt borta.

Lushdream™ Chunky Sticka filt

Sök

z